paar dagen Kumi - Reisverslag uit Kumi, Oeganda van Helma Sleegers - WaarBenJij.nu paar dagen Kumi - Reisverslag uit Kumi, Oeganda van Helma Sleegers - WaarBenJij.nu

paar dagen Kumi

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

17 Januari 2014 | Oeganda, Kumi

Hallo allemaal,

Hier eindelijk een berichtje vanuit Kumi, Oeganda.Sietske en ik hebben 4 dagen in het ziekenhuis gewerkt op de maternityward. Oh, als jullie toch eens konden zien hoe het hier toeging. Wij verbazen ons nog dagelijks.
Je kunt het alleen begrijpen als je eerder in Afrika een ziekenhuis hebt bezocht of gewerkt. Niets, maar dan ook helemaal niets is hetzelfde.
Er zijn 3 verlosbedden met een gordijntje ertussen en een gordijn ervoor waar een ieder die binnenloopt gewoon achter kan kijken.
Ben je man of vrouw, het maakt gewoon niet uit. Het is voor ons wel makkelijk, want niemand vindt het gek als je achter de gordijnen gluurt of er iemand ligt te bevallen. Ook verzorgen de verpleegkundigen de wonden van de sectio's op het verlosbed. Een x per dag wordt alles gesopt, dus jullie snappen dat er qua hygiene nog veel is te verbeteren.
Wij vermaken ons verder prima. Vandaag is zelfs voor de Oegandezen een warme dag, ik denk boven de 30 graden. Het eten is voortreffelijk, zowel in het ziekenhuis, waar we de lunch vanuit de algemene keuken krijgen, als in het guesthouse.
Een leuk detail is nog dat de operatiekleding gewoon in de zon aan de waslijn hangt te drogen. Een wasmachine is er niet, want alles wordt met de hand gewassen. Ik neem maar aan dat de kleding nadat het aan de waslijn hing ergens wordt gesteriliseerd?
Ik heb inmiddels veel verhalen, maar dit is dan vast een korte indruk. Ik kan nooit alles beschrijven. Groetjes en tot mails,
Helma

• 17 Januari 2014 - 15:35

Janet:

He wat leuk om te horen dat alles anders verloopt, dat is toch ook gigantisch leuk om mee te maken!
    Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen, spannend!
    groetjes

• 17 Januari 2014 - 18:20

Janine:

Zo dan hehe,
    Heerlijk om even wat te horen en ik proef je verbazing! Valt mee dat de verpleegkundigen wonden verzorgen! In het lepraziekenhuis waar ik wel kwam in Nigeria wierpen zij de verbandmiddelen toe naar de patient en zoek het maar uit.
    Verbandjes knippen van oude lakens en ze gingen er gewoon van uit dat ze schoon waren.
    Wat hebben wij het goed dan he? Natuurlijk verwachten we nog veeeel meer verhalen van je en wachten nu al op het volgende. Pas goed op jullie zelf en zuig alles maar goed op en hopelijk geniet. lieve groet van Roger en mij

• 17 Januari 2014 - 18:48

Janny Zwaga:

hoi Helma, moet toch wat vaker op de mail kijken, nu is je verjaardag alweer geweest. Alsnog van harte. je zult deze dag wel altijd bijblijven, zo in dat verre land.
    jullie kunnen vast heel veel kennis overbrengen, succes er mee.
    groeten van ons allen. het regent hier alweer, zal daar wel droog zijn, is het zand ook roodachtig?

• 17 Januari 2014 - 19:06

Lilian:

Hoi Helma, fijn even iets van je te horen. Het zal best een enorm verschil zijn met hoe je hier werkt. En wat een indrukken zal je krijgen. Een hele rijke ervaring om verder op te teren. Groetjes en succes, Lilian

• 18 Januari 2014 - 00:17

Raymond:

Hoi Helma, Mooi dat jullie het samen goed ervaren. Maak je ook foto's die zeggen later ook veel en is ook leuk om nog eens terug te kijken. Hier is alles goed. Ben druk met voorbereiding van de verbouwing, verkiezing Sportman -vrouw van Zeewolde en oefenen voor het optreden in Paradiso van zondag de 19e met het koor. Tussendoor ook nog even werken, boodschappen doen, koken en strijken etc.
    Ik vermaak me best en jullie ook dus we gaan lekker door. Groet Raymond XXXXX.

• 18 Januari 2014 - 03:37

Margo:

HOI helma , ja er gaat een andere ziekenhuis- wereld voor je open he , weer eens wat anders dan het planetree Flevo. Is ook goed om het anders mee te maken , dan weten we hoe goed we het hier hebben.Je ziet er al verkleurd uit , kan je ook wat zon meepakken n je vrije tijd en lekker eten daar houdt je toch niet van. Ik zit nu in de nachtd , het is te doen, niet echt druk, vandaar dat ik nu schrijf.
    Wat zijn jullie werkzaamheden, assisteer je ook bij een partus of moet je nog ingewerkt worden hahaha.
    Schiet nog wat mooie fotos van alles wat je meemaakt en ik lees je volgend avonturen graag,
    Dikke brassas van Margo

• 20 Januari 2014 - 13:49

Leonie:

Hoi Helma

Leuk om wat te lezen van je ervaringen. Dat je foto's maakt ga ik van uit. dus als je straks hebt uitgezocht koen we ze graag kijken.
    O ja heb net ff om de hoek gekeken bij jullie huis. Het kozijn voor de glazen pui zit er al in. Wordt mooi.
    groet Henk en Leonie

• 21 Januari 2014 - 05:02

Gabie:

He topper wat leuk om te horen dat je het naar zin hebt en dat je zoveel dingen tegen komt die voor ons niet te bedenken zijn hier in het ziekenhuis. Ben heel benieuwd nar al je verhalen straks. Doe voorzichtig en geniet ervan en niet teveel eten he van al dat lekkers, je bent nu natuurlijk niet zo sportief en dan heb je straks weer last vanal die overtollige kilo`s!
    dikke kus gabie