Paar dagen weeshuis - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Helma Sleegers - WaarBenJij.nu Paar dagen weeshuis - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Helma Sleegers - WaarBenJij.nu

Paar dagen weeshuis

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

14 Februari 2014 | Oeganda, Kampala

Afgelopen 3 dagen ben ik samen met mijn vriendin Sietske en de Engelse Ruth in een weeshuis in Kampala aan de slag gegaan.
Dat is nog eens wat anders dan werken in het Kumihospital. Hier is altijd werk. De dag begint met kerkelijke liederen zingen, daarna een korte preek. Alle kinderen zitten hierbij in de kinderstoel of op een gewoon stoeltje. De kinderen in dit weeshuis ( 50) variëren van een paar maanden tot 4 jaar. Hierna begint het dagritueel met wassen, voeden en bedden verschonen. De grote kinderen gaan naar een klasje. Hier worden spelletjes gedaan en gezongen. Eigenlijk is dat te vergelijken met de peuterspeelzaal.
Hierna hangen Sietske en ik meterslange lijnen vol met wasgoed. Elke dag worden de bedden verschoond en de kinderen worden in ieder geval ook 3 x per dag van schone kleren voorzien. Jullie kunnen wel indenken hoeveel wasgoed dat per dag is en dan heb ik het nog niet over de vele katoenen luiers die ook nog eens gewassen moeten worden. Gelukkig zijn er wel grote wasmachines en hoeft men niet op de hand te wassen zoals in Kumi.
Daarna vermaakten Sietske en ik ons nog eens met het sorteren van de was, waarbij we op de grond zaten en stapeltjes maakten van veel wasgoed die in tonnen voor onze neus werden geleegd. Inmiddels is het weer tijd voor de voedingen en het slapen van de kleine kinderen. Jullie snappen dat er dus altijd werk is. Men werkt 10 uur per dag, maar wij hebben het schema wat aangepast omdat ons dat wat te gortig was.
Inmiddels heb ik de werkzaamheden hier afgerond, want morgen ga ik met Raymond met de rondreis starten en daar hebben we veel zin in. In de middag gaan we nog naar de kerk op het universiteitsterrein in Kampala om de trouwerij van een Amerikaan met een Oegandese mee te maken. Het lijkt ons erg leuk om erbij aanwezig te zijn. Daarna reizen Raymond en ik af naar Entebbe waar laat in de avond het reisgezelschap uit Nederland aan zal komen.

• 14 Februari 2014 - 21:24

Ingrid:

Hoi Helma,
    Wat een avontuur! Al met al hebben jullie best veel meegemaakt en zo te lezen zijn jullie heel goed bezig. Een mooie balans tussen genieten en de handen uit de mouwen steken.
    Wanneer ga je het grote reisboek schrijven? Deze verhalen zouden daar prima in passen;))
    Een fijne 'echte' vakantie toegewenst.
    Groet Ingrid

• 14 Februari 2014 - 22:16

Lilian:

Hoi Helma en Raymond,

Hele fijne reis gewenst. Geniet ervan.
    Groetjes Rob en Lilian

• 15 Februari 2014 - 01:51

Gabie:

he Helma
    wat gaat het allemaal snel, nu lekker ook raymond bij je. Jullie nog heel veel plezier met jullie rondreis. Gaan jullie met een heel gezelschap rond trekken?
    veel plezier groetjes gabie

• 15 Februari 2014 - 08:22

Jose En Ton:

Hallo Helma &Raymond
    Geniet nu na al het werken maar lekker van jullie rondreis.
    We horen de verhalen wel als jullie weer thuis zijn
    Groeten van Ton &Jose

• 15 Februari 2014 - 11:20

Margo:

Hoi helma en raymond,

Na arbeid komt ontspanning en wat voor arbeid, je hebt je vrijwillig ingezet voor de wat kansarmeren,enik heb daar veel bewondering voor ,er is een wereld voor je open gegaan denk ik en je zal hierdoo,r door een andere bril naat tv programmas kijken en luisteren .Petje af!!

ik wens jou en Raymond een hele fijne rondreis en dat jullie reisgenoten ook fijne mensen zijn,
    Have fun,
    groetjes en tot kijk